UNALASKA
Altijd is er het verlangen naar iets nieuws. Naar het volgende lied, het volgende verhaal, een volgende opdracht: “If I knew where I was going I wouldn’t be on board”, zingt Djurre de Haan op het nieuwe AWKWARD i-album Unalaska. Een woord dat, toen hij het opeens ergens in een versleten reisverslag vond, als een stip op de horizon naar De Haan lonkte. ‘Unalaska, Alaska’, coördinaten op een vergeelde pagina, zwart op wit gedrukt. Woorden die aan de ene kant verwijzen naar een onwaarschijnlijke plek op een kaart, maar ook woorden die zichzelf tegelijkertijd lijken te ontkennen en bevestigen Het werkte voor De Haan als een magneet, een ambigu enigma dat hem wenkte. Het begin van een inwaartse expeditie met de snelheid van een protagonist te paard.
" So I rode into town, at the speed of a horse, chewing on dead bird metaphors”, zingt De Haan op het even aanstekelijke als raadselachtige Body as a Meadow. Het zou een verwijzing kunnen zijn naar de organische manier waarop De Haan wachtte tot de juiste noten en woorden zich aandienden. Al weet iedere maker dat dat meer een kwestie van actief wachten is. Tussen de vele compositieopdrachten door, die De Haan voor diverse film- en theaterproducties verzorgde, bekent de songwriter altijd zijn innerlijke vizier gericht te hebben gehad op een volgend album, op de plek die hij nog net niet helemaal kon zien: “Zo zijn eigenlijk alle AWKWARD i-albums ontstaan”, volgens De Haan “uit een hang naar het nieuwe, het onbekende.” De Franse regisseur Robert Bresson stelde het ooit resoluut in een interview: “schoonheid is geen schoonheid als ze niet nieuw is". Het klonk nog beter in het Frans. Sinds De Haan het hoorde galmt het in zijn herinneringen na als een spelregel en werkt het als brandstof op zijn verlangen naar schoonheid en troost.
Unalaska is het vierde AWKWARD i-album, opgenomen in Djurres eigen Impossible Junction studio door David Corel, met wie hij al jaren samenwerkt. Of het nou komt door de vertrouwdheid van de ruimte, het gezelschap of door het voordelig verstrijken van de tijd, De Haan lijkt op Unalaska meer dan ooit als zichzelf te klinken.
" Body as a meadow / Disappear in the trees / May have lost four seasons / But I came out Walking / Completely at ease”
Met onder meer de spaarzame muzikale aankleding van openingstrack Omaha, het meer orkestrale Coming Up Shorts en het psychedelische, kamerpopachtige Apocalypse, kent het album een rijk palet aan muzikale kleuren, waaronder de oplettende luisteraar een donkerder ondertoon kan ontdekken als De Haan in Apocalypse zingt “Last chance to be a boy / Last chance to explore / Only ‘round the river bend to discover / There won’t be time to round another.”
Vergankelijkheid en breekbaarheid lopen als een rode draad door het album. “Singing on your way to school of the tide and the coming apocalypse”, zingt De Haan, een verwijzing naar zijn dochter die, achter op de fiets, zorgeloos en zonder de betekenis ervan te kennen de tekst van het nummer in wording meezingt. De ironie ervan tekent Unalaska, net als de rest van De Haans kleine maar dierbare oeuvre. “Ergens in het universum tussen zelfspot, absurditeit en melancholie weet hij al jaren zijn vlag te planten”, aldus De Haans label Excelsior Recordings. In dat opzicht voelt Unalaska als een organisch vervolg op wat voorafging en doet het verlangen naar volgende ontdekkingen.
Door de jaren heen maakte De Haan meerdere goed ontvangen platen, zowel onder zijn eigen naam als onder het alias AWKWARD i, en componeerde hij scores en soundtracks voor theater en televisie. Hij brengt al ruim vijftien jaar muziek uit via het Amsterdamse cultlabel Excelsior Recordings en zijn karakteristieke composities zijn te horen in Nederlandse producties als Aanmodderfakker, RUNDFUNK en de Netflix Original Ares. Recentelijk componeerde hij de orkestrale soundtrack voor Hotel Sinestra. Hij werkte ook mee aan verscheidene muziektheaterproducties, waaronder Lampje en Alice In Wonderland. Zijn werk leverde hem al twee nominaties voor een Gouden Kalf op.
UNALASKA verschijnt op 10 januari 2025 op Excelsior Recordings
awkwardii@gmail.com
Bookings Netherlands:
Jaap de Waart
Jaap@radar-agency.com
Bookings Germany/Switzerland/Austria:
Hanna Döring // Kumpels and Friends
hanna@kumpelsandfriends.com
Bookings Belgium:
Jef Verheijen // Rock The Fox
jef@rockthefox.be
Label USA:
Antifragile Music
Tom Sarig
tom@ecgnyc.com
Excelsior Recordings:
kantoor@excelsior-recordings.com