Lea Kliphuis

video thumb

Lea Kliphuis - Stardust (Live ...

Lea Kliphuis - Stardust (Live in DWDD)

video thumb

Lea Kliphuis ⎜Album Preview ...

Lea Kliphuis ⎜Album Preview 'The World Owes Me Nothing'

video thumb

Lea Kliphuis - Sweet Morning S...

Lea Kliphuis - Sweet Morning Sounds

video thumb

Lea Kliphuis - The World Owes ...

Lea Kliphuis - The World Owes Me Nothing

video thumb

Tim Knol & Lea Kliphuis - Girl...

Tim Knol & Lea Kliphuis - Girl from the North Country (Live in DWDD)

video thumb

Lea Kliphuis - Will The Circle...

Lea Kliphuis - Will The Circle Be Unbroken (Traditional)

video thumb

LEA - CAN I COME BY?

LEA - CAN I COME BY?

video thumb

Lea Kliphuis, Stevie Ann, Rick...

Lea Kliphuis, Stevie Ann, Ricky Koole en Eva Kieboom - Will you still love me tomorrow - 13-05-2011

left

16 Mar 2016

A Small Town Music Walk

In het Noord Hollands Dagblad over A Small Town Music Walk VI op 10 april in Hoorn. Ik speel onder andere boven in een kerktoren! Wordt een gave middag, weet ik nu al.

Shows

Discography

The World Owes Me Nothing

CD / LP / Digital - Excelsior Recordings - 2016

Can I Come By?

CD / LP / Digital - Excelsior Recordings - 2010



  1. Sweet Morning Sounds 03:53
  2. The World Owes Me Nothing 03:46
  3. Again 03:46
  4. Suzanne 03:26
  5. Can I Come By? 03:41

Lea Kliphuis

Lea Kliphuis komt in januari met haar tweede album The World Owes Me Nothing. De plaat is een volgende stap in het beginnende oeuvre van de getalenteerde zangeres, gitariste en songschrijfster. Het album van de Nijmeegse is een stuk optimistischer en opgetogener dan de voorganger uit 2010.

“Pick up your guitar and start playing. Every song I leave undone is nobody's fault but my own. ‘Cause the world owes me nothing.” De eerste zinnen van het nummer en het album The World Owes Me Nothing vat de nieuwe plaat van Lea Kliphuis in een notendop samen. “Geen gezeik, je moet het gewoon doen”, zegt ze erover. Maar zo gewoon was het allemaal niet na haar veelgeprezen album Can I Come By? uit 2010.

Toen de tour was gedaan en er vooruit kon worden gekeken naar nieuw werk, kwam er niks meer uit Lea's vingers. “Ik kon op een gegeven moment alleen nog maar naar mijn gitaar kijken. Schrijven lukte niet. Maar dan juist moet je doorschrijven en ook de slechte dingen maken. Je moet de leidingen doorspoelen zodat alle rommel verdwijnt. Het was echt even nodig.” Lea riep de hulp in van JP Hoekstra. “JP en ik kennen elkaar al meer dan vijftien jaar. Hij was er bij de eerste plaat ook bij. Ik had inmiddels veel ideeën die ik maar niet afmaakte. Nadat ik een uur met JP had gezeten, was het eerste liedje af. Zo spraken we een paar keer af en ik begon die afspraken als deadlines te zien en ging aan het werk. Het is een fabeltje dat het wel komt als je maar graag wil. En kwaad worden dat het dan niet lukt, heeft helemaal geen zin. De titel is gebaseerd op een citaat van Mark Twain: 'Don't go around saying the world owes you a living. The world owes you nothing. It was here first.'”

Toen de Nijmeegse muzikante eenmaal weer het heft in eigen hand had, nam ze ook de uitnodiging van Marien Dorleijn (Moss) aan om samen te schrijven, met als resultaat het prachtige Trouble. Met al die nummers op zak trok Lea Kliphuis samen met Hoekstra en Dorleijn en de ritmesectie van De Staat (Jop van Summeren en Tim van Delft) naar een groepsaccommodatie in het Hogeland in de provincie Groningen, voor de gelegenheid omgebouwd tot opnamestudio. “Daar hebben we een week in een cocon geleefd. Ik heb gekookt en muziek gemaakt, misschien zijn we drie keer buiten geweest in totaal. Met het drumstel voor de open haard, de basversterker in het washok en theaterdoeken in alle hoeken en gaten hebben we daar opgenomen.”

The World Owes Me Nothing is in vergelijking met Can I Come By? een stuk leger. Het geluid is open, “we hebben meer weggelaten dan opgenomen”, aldus Lea. Het geluid is beïnvloed door platen als Raising Sand van Robert Plant en Alison Krauss, maar ook Sea Changes van Beck. Wie bekend is met Lea Kliphuis weet dat de invloeden van Lucinda Williams, Bruce Springsteen, Carole King en Ryan Adams ook terug te vinden zijn. En na het prachtige pianonummer Remember Me is op bonusnummer Oh Boy een vrouwenkoor te horen met de stemmen van Ricky Koole, Stevie Ann, Anna de Beus en Fenna van Zwieten.

The World Owes Me Nothing is een stuk optimistischer en opgetogener dan de voorganger. Het is een volgende stap in het beginnende oeuvre van een getalenteerde zangeres, gitariste en songschrijfster. Een stap die vanzelfsprekend klinkt maar dat niet was. Lea zal het materiaal live ten gehore brengen met band, maar de nummers zijn gemaakt om ook in kleinere bezetting of zelfs solo herkenbaar overeind te blijven.

De wereld mag Lea Kliphuis dan niks verschuldigd zijn, na beluistering van haar nieuwe album zal menigeen toch het gevoel krijgen haar enige bewondering of dank verschuldigd te zijn. Lea Kliphuis vertolkt een uniek geluid in de Nederlandse muziek. The World Owes Me Nothing bevestigt die status.

Over debuut Can I Come By?:

“Een volwassen en evenwichtig album op het kruispunt van folkrock en Americana, vol melancholieke en wereldwijze liedjes.” – OOR

“Haar debuut ‘Can I Come By?’ luistert als een pageturner, een spannend boek dat je niet meer sluit. Na Tim Knol is Lea de tweede Nederlandse sensatie van dit jaar, die zo ongedwongen pendelt tussen subtiel en subliem.” – Trouw

“Haar stem is door de wol geverfd, het leven is er overheen geweest en heeft hier en daar wat aanslag achtergelaten die hem alleen maar mooier maakt. Ruige en toch gevoelige country, zoals die in Amerika niet al te veel wordt gemaakt.” – De Volkskrant

Contact